Τετάρτη 26 Μαρτίου 2014
Τετάρτη 19 Μαρτίου 2014
Τετάρτη 12 Μαρτίου 2014
Αλυκές στην Ελλάδα
Οι αλυκές στην Ελλάδα είναι οι τόποι παραγωγής αλατιού από αρχαιοτάτων χρόνων.
Οι αλατοπηγικές δραστηριότητες ήταν ήδη από την Τουρκοκρατία κρατικές δραστηριότητες ή φορολογητέες. Στην Ελλάδα, οι αλυκές ανήκαν στο κράτος. Ακόμη και κατά το χρόνο συγγραφής του άρθρου, το μεγαλύτερο ποσοστό της επιχείρησης Ελληνικές Αλυκές ΑΕ ανήκει στο κράτος.
Στην Ελλάδα τη δεκαετία του 1840 λειτουργούσαν 8 αλυκές[1], ενώ στις αρχές του 20ου αιώνα υπήρχαν 16 και στα χρόνια του Μεσοπολέμου 25. Από το 1996 λειτουργούν οκτώ οι οποίες ανήκουν στην εταιρεία Ελληνικές Αλυκές ΑΕ, με δυναμικότητα 260.000 ΜΤ, με την μισή δυναμικότητα (130.000 ΜΤ) να προέρχεται από τις αλυκές Μεσολογγίου.
Οι αλυκές από το 1918 ανήκαν στο κράτος, που παρακολουθούσε τη λειτουργία τους με ειδικό προσωπικό και τις νοίκιαζε σε εργολάβους.
Από το 1996 λειτουργούν οκτώ:
- στην Αιτωλοακαρνανία (δυο, στο Μεσολόγγι
38°23′47″N 21°23′18″E και στην Τουρλίδα
38°19′37″N 21°25′28″E), - στη Λέσβο (δυο, στην Καλλονή
39°13′00″N 26°15′16″E και στην Σκάλα Λέσβου, κοντά στην Πολίχνιτο
39°06′44″N 26°10′32″E), - στο Κίτρος Πιερίας
40°22′05″N 22°38′05″E, - στο Αγγελοχώρι Θεσσαλονίκης (Μεγάλο Έμβολο),
- στη Μέση Κομοτηνής[2]
40°58′00″N 25°13′04″E και - στη Νέα Κεσσάνη Ξάνθης
41°00′33″N 25°04′36″E.
Οι αλυκές αυτές όπως και οι κλειστές αλυκές της Μήλου
36°42′00″N 24°28′24″E ανήκουν στην εταιρεία Ελληνικές Αλυκές ΑΕ.
Η δυναμικότητά τους ανέρχεται στους 260.000 ΜΤ, με την μισή δυναμικότητα (130.000 ΜΤ) να προέρχεται από τις αλυκές Μεσολογγίου. Η συνολική ετήσια παραγωγή κυμαίνεται από 120.000 έως 200.000 τόνους.[3], ενώ αλλού αναφέρεται κατανάλωση στην Ελλάδα 350.000 ΜΤ[4]. Κατά τη δεκαετία του 1920-1930 η παραγωγή των ελληνικών αλυκών αναφέρεται σε 100.000 τόνους ετησίως.[5]
Οι κυριότερες από τις κλειστές αλυκές ήταν στην Ανάβυσσο της Αττικής (έκλεισαν το 1969), στη Λευκάδα (κλειστές από το 1948 οι παλιές και το 1990 οι νέες)[6], στη Μήλο[7], στη Ζάκυνθο, στο Πυθαγόρειο της Σάμου (κλειστές από το 1964), στο Τιγκάκι της Κω (κλειστές από το 1989)[7], στην Λευκίμμη της Κέρκυρας[8] και στην Πάρο.[9]
ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΓΙΟΡΤΕΣ
Oι προετοιμασίες για τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου που πλησιάζει είναι πυρετώδεις!!! Θεατρικά, παρουσιάσεις κ τραγούδια είναι έτοιμα και οι πρόβες γίνονται όλο και πι
ο απαιτητικές!
Να 'τανε το '21
Στίχοι από το τραγούδι
Μου ξανάρχονται ένα ένα χρόνια δοξασμένα
να `τανε το 21 να `ρθει μια στιγμή
Να περνάω καβαλάρης στο πλατύ τ’ αλώνι
και με τον Κολοκοτρώνη να `πινα κρασί
Να πολεμάω τις μέρες στα κάστρα
και το σπαθί μου να πιάνει φωτιά
και να κρατάω τις νύχτες με τ’ άστρα
μια Τουρκοπούλα (ομορφούλα) αγκαλιά
Μου ξανάρχονται ένα ένα χρόνια δοξασμένα
να `τανε το 21 να `ρθει μια βραδιά
Πρώτος το χορό να σέρνω στου Μοριά τις στράτες
και ξοπίσω μου Μανιάτες και οι Ψαριανοί
Κι όταν λαβωμένος γέρνω κάτω απ’ τους μπαξέδες
να με ραίνουν μενεξέδες χέρια κι ουρανοί
Να πολεμάω τις μέρες στα κάστρα
και το σπαθί μου να πιάνει φωτιά
και να κρατάω τις νύχτες με τ’ άστρα
μια Τουρκοπούλα (ομορφούλα) αγκαλιά
Μου ξανάρχονται ένα ένα χρόνια δοξασμένα
να `τανε το 21 να `ρθει μια βραδιά
ο απαιτητικές!
![]() |
| Περίπου 2 αιώνες μετά... |
Στίχοι από το τραγούδι
Μου ξανάρχονται ένα ένα χρόνια δοξασμένα
να `τανε το 21 να `ρθει μια στιγμή
Να περνάω καβαλάρης στο πλατύ τ’ αλώνι
και με τον Κολοκοτρώνη να `πινα κρασί
Να πολεμάω τις μέρες στα κάστρα
και το σπαθί μου να πιάνει φωτιά
και να κρατάω τις νύχτες με τ’ άστρα
μια Τουρκοπούλα (ομορφούλα) αγκαλιά
Μου ξανάρχονται ένα ένα χρόνια δοξασμένα
να `τανε το 21 να `ρθει μια βραδιά
Πρώτος το χορό να σέρνω στου Μοριά τις στράτες
και ξοπίσω μου Μανιάτες και οι Ψαριανοί
Κι όταν λαβωμένος γέρνω κάτω απ’ τους μπαξέδες
να με ραίνουν μενεξέδες χέρια κι ουρανοί
Να πολεμάω τις μέρες στα κάστρα
και το σπαθί μου να πιάνει φωτιά
και να κρατάω τις νύχτες με τ’ άστρα
μια Τουρκοπούλα (ομορφούλα) αγκαλιά
Μου ξανάρχονται ένα ένα χρόνια δοξασμένα
να `τανε το 21 να `ρθει μια βραδιά
Τετάρτη 5 Μαρτίου 2014
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)



